مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی

مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی

مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی

برای مشاوره تخصصی رایگان برای احداث ، خرید ، فروش انواع اسکلت های فلزی نو ، دست دوم ، بتنی ، پیچ و مهره و ….با مجموعه فراسازان آبان بنیان (فاب سازه)  در ارتباط باشید

مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی

نویسنده سید محمد سعید حامی 

مرداد ماه 1401

مدت زمان مطالعه : 7 دقیقه

در این مقاله به معرفی بیشتر سازه های اسکلت فلزی و  مقایسه اسکلت بتنی با اسکلت فلزی در اصفهان و ایران می پردازیم. در گذشته ها دور. به صورت کلی در دنیا برای اسکلت ساختمان ها از مصالح متنوعی استفاده می شده است که از مهمترین آنها می توان به چوب، خشت و گل، سنگ و … نام برد. پس از آن و به مرور زمان مصالح بنایی و روش های جدیدتر استفاده از مصالح قدیمی مانند چوب رایج شد.

اما در حال حاضر با پیشرفت علم و دانش بیشتر ساختمان ها با  مصالح بتنی و فلزی ساخته می شوند. البته در حال حاضر همچنان استفاده از مصالح بنایی یا چوبی برای ساختمان های کوچک تر و کم اهمیت تر و خصوصاً در اطراف شهرها رایج بوده ولی اغلب ساختمان هایی که زیر نظر نظام مهندسی ساخته می شوند به صورت فولادی و بتنی می باشند. برای این مورد مثلا اگر ساکن شهر اصفهان هستید میتوانید ساخت سوله در اصفهان و اسکلت فلزی در اصفهان را در نظر بگیرید و به مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی در ساخت این سازه ها بپردازید .

مزیت ها و معایب سوله و اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی

برای پی بردن به استفاده و یا ساخت سوله یا اسکلت فلزی و یا اسکلت بتنی باید کلیه معایب و مزایای هر کدام را به صورت قطعی مورد بازبینی و بررسی قرار داد و با توجه به تصمیم قطعی در استفاده آتی از هر کدام به نوع انتخاب آن واقف شد برای این منظور مجموعه فراسازان آبان بنیان کلیه موارد مهم و مورد مطالعه خود را در قالب این محتوی تقدیم شما عزیزان میکند برای راهنمایی مشاوره تخصصی و یا دریافت پاسخ هر نوع از سوالات خود میتوانید به صورت کاملا رایگان با مشاورین ما در تماس باشید .

1- مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی از نظر مشخصات مقاومت مصالح 

همانگونه که در کتاب‌های علمی بتن و فولاد ذکر شده است،مصالح فولادی در برابر بارهای فشاری و کششی که جز دو بار اصلی وارد بر اعضا هستند، مقاومت بسیار خوبی دارد اما بر عکس آن اعضای ساخته شده از بتن صرفاً در برابر فشار مقاوم بوده و نقطه ضعف اصلی آنها در زمانی است که عضو تحت کشش قرار می گیرد . مقاومت عضو بتنی در برابر کشش آنقدر ناچیز است که از مقاومت کششی بتن در محاسبات سازه صرف نظر می‌کنیم. که این مورد برای مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی اهمیت دارد.

بنابر این در ساختمان های بتنی صرفاً مصالح بتنی به تنهای استفاده نمی شود و برای جبران این نقص در تمامی اعضای بتنی مقداری میلگرد و فولاد که در طراحی ها مشخص می شوند استفاده خواهد شد. این موضوع بیانگر آن است که ساختمان های بتنی در اعضای مختلف آن باید در یک مرحله آرماتوربندی و سپس بتن ریزی انجام شود. در مورد مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی در همین مقاله به اختصار توضیح داده خواهد شد

2-  مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی از نظر تفاوت ساخت و اجرا

ساختمان های فولادی و بتنی از نظر ساخت و اجرا با هم بسیار متفاوت اند. با توجه به وزن بسیار زیاد قطعات بتنی که ناشی از حجم زیاد مورد نیاز اعضای بتنی برای تحمل مقاومت فشاری است، معمولاً ناچار به اجرای ساختمان های بتنی در محل و در چندین مرحله هستیم به صورتی که در ساختمانهای بتنی پس از احداث فونداسیون ساختمان – که در ساختمان های اسکلت فلزی هم این مرحله مشترک است که یکی از موارد  مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی است .

لازم است ابتدا ستون ها و دیوار های برشی زیر سقف اول اجرا شده و پس از گذشت مدت زمان انتظار، جهت رسیدن مقاومت بتن به حداقل ۷۰ درصد مقاومت نهایی مطابق با نقشه های سازه، اقدام به قالب بندی و اجرای سقف طبقه اول نمود. به این ترتیب به صورت جداگانه هر مرحله را انجام داده تا اجرای ساختمان کامل شود. در صورتی که در ساختمان های اسکلت فلزی در اصفهان و یا در سایر شهرهای ایران پس از بتن ریزی فونداسیون یا همزمان با آن، در حالی که اجرای فونداسیون در حال انجام است. در مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی بسیار حائز اهمیت است .

اسکلت فلزی ساختمان مطابق با نقشه های سازه در محل اجرا یا در کارخانه های مجزا ساخته شده و پس از گذشت تنها ۱۰ الی ۱۵ روز پس از بتن ریزی فونداسیون، در صورتی که قطعات از قبل ساخته و رنگ آمیزی و به محل اجرا حمل شده باشند، اجرای اسکلت فلزی و سوله را می توان آغاز نمود. نکته اصلی این است

که کلیه ستون ها و تیر های اسکلت فلزی یا سوله را در یک مرحله نصب شده و نیاز نیست که مانند ساختمان های اسکلت بتنی ابتدا ستون های یک طبقه را احداث و برای احداث ستون های طبقه بعدی منتظر اجرای سقف طبقه بعد باشیم. این موضوع در مورد سوله های بدون نیم طبقه و یا سوله های دارای نیم طبقه هم صادق است. بدین صورت که برای احداث نیم طبقه سوله، کلیه تیرها و ستون های نیم طبقه به همراه اسکلت سوله نصب شده و سپس بتن ریزی سقف نیم طبقه انجام می شود.

3-مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی از نظر هزینه 

هزینه ساخت اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی بالاتر می باشد. که موارد استفاده شده در مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی است . این افزایش هزینه به دلیل قیمت بالاتر آهن نسبت به بتن و همچنین دستمزد بالاتر جوشکاری، رنگ آمیزی، سیم جوش، و غیره است. طبق برآوردهای انجام شده، قیمت تمام شده اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی در حدود ۵۰ درصد بالاتر می باشد. در مورد سوله های فلزی و سوله های بتنی از نظر هزینه ساخت، موضوع کمی متفاوت است . برای مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی باید به موارد جزی تری هم دقت کرد .

هزینه ساخت و نصب سازه های بتنی نسبت به سوله های فلزی به دلیل وزن زیاد بتن و هزینه های اضافی مانند حمل و نقل و جرثقیل مورد نیاز نصب و همچنین هزینه هزینه های قالب بندی از سوله های فلزی گران تر بوده و این یکی از دلایل رایج نبودن ساخت این سوله ها برای محیط های صنعتی و غیرصنعتی است. یک نکته ریز در رابطه با هزینه تمام شده احداث اسکلت فلزی و همچنین سوله های فلزی اینکه در صورتی که در حال حاضر قصد اجرای پروژه نبوده یا به هر دلیلی امکان احداث اسکلت و ساختمان نباشد .

می توان به منظور جلوگیری از تورم و افزایش قیمت ساخت اسکلت، پیش از احداث فونداسیون اقدام به خرید مصالح مورد نیاز سازه نموده و حتی مونتاژ، ساخت نهایی و رنگ آمیزی آن را هم انجام داده و در محل مناسبی قطعات سازه را انبار کنیم. به این ترتیب نزدیک به ۸۰ درصد هزینه ساخت را در این مرحله و زودتر از زمان اجرای نهایی پروژه انجام داده که این موضوع پروژه را مقرون به صرفه تر خواهد کرد. و در مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی تاثیر فراوان دارد.

 4- مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی از نظر زمان اجرا 

ساخت اسکلت فلزی و سوله های فلزی در زمان کمتری نسبت به ساختمان های بتنی و سوله های بتنی انجام می شود. به این دلیل که اولا شروع به ساخت اسکلت فلزی و مونتاژ قطعات آن، مستقل از زمان اجرای فونداسیون می‌باشد. این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل برتری اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی است برای مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی است . زیرا حتی قبل از اجرای فونداسیون ساختمان، امکان ساختن کل اسکلت و آماده سازی آن جهت انتقال به پایه کار وجود داشته و هر زمان که شرایط برای احداث فونداسیون آماده شد.

پس از بتن ریزی و گیرش اولیه بتن فونداسیون، می توان نصب سازه را آغاز نمود و بدین ترتیب از اتلاف زمان بیشتر جلوگیری به عمل آورد. علت دوم در مورد اجرای سریع ‌تر اسکلت فلزی و سوله های فلزی، آماده سازی همزمان کل قطعات سازه و نصب آنها در یک مرحله می باشد. عدم نیاز به قالب بندی نسبت به سازه های بتنی و نیز گیرش اولیه بتن، سرعت اجرا را به مراتب بالاتر خواهد برد.

مورد سوم هم مدیریت سریع و آسان طرح پروژه به دلیل محدود بودن اکیپ‌های عملیاتی و مصالح مصرفی در پروژه های اسکلت فلزی می باشد. این کمبود آیتم ها ریسک های مدیریت پروژه مانند تاخیر فعالیت ها به دلیل انجام نشدن فعالیت های پیش نیاز قبلی را بسیار کاهش می دهد.و نهایتا مورد چهارم در رابطه با سرعت بیشتر اجرای اسکلت های فلزی، پیش ساخته بودن آنها است. که برای مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی این مورد از اهمیت ویژه ایی برخوردار است .

مونتاژ، جوشکاری، رنگ آمیزی، قطعات فلزی در حدود ۸۰ درصد زمان کل پروژه را در بر می گیرد. ایجاد محیط مناسب جهت مونتاژ جوشکاری و رنگ آمیزی که از شرایط محیطی سخت مانند سرما و گرمای شدید، همچنین باد، طوفان، باران رگبار، برف و تگرگ در امان است، اجرای طبق پیش‌بینی‌های قبلی این قسمت از پروژه را تضمین می کند. این در حالی است که در مورد سازه های بتنی اعم از اسکلت یا سوله در صورت بروز چنین شرایط جوی سختی، عملاً روند پروژه با اختلال مواجه شده و طول دوره ساخت افزایش خواهد یافت.

ساخت اسکت فلزی (فراسازان آبان بنیان)

5-مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی از نظر کیفیت اجرا 

بررسی کیفیت اجرای اسکلت فلزی و بتنی کاملاً نسبی بوده و بستگی به مهارت تیم‌های اجرای هرکدام دارد. در برخی شهرها تیم های اجرایی اسکلت بتنی زیاد، و تیم‌های اجرای اسکلت فلزی کم است. این موضوع خود می تواند کیفیت پایین تر اسکلت فلزی در این مناطق را در پی داشته باشد و بالعکس. در شهر اصفهان اجرای اسکلت فلزی بسیار کمتر از اسکلت بتنی انجام می‌شود

بنابراین می‌توان گفت در صورت مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی اجرای اسکلت فلزی در این منطقه و عدم نظارت درست و صحیح بر اجرای کار کیفیت اجرا به راحتی پایین خواهد آمد .آیتم بعدی که در کیفیت نهایی کار تاثیر گذار است ساخت اسکلت فلزی به صورت پیش ساخته و در کارخانه و اجرای اسکلت بتنی به صورت درجا است. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد شرایط محیطی در کارخانه ساخت اسکلت فلزی و سوله استاندارد و تحت کنترل بوده و این خود دلیل کافی بر یکنواخت بودن کیفیت اجرا در تمامی مراحل ساخت پروژه می باشد.

در صورتی که زمانی که ساخت اسکلت فلزی  در محل و در معرض شرایط محیطی قرار می‌گیرد، امکان پایین آمدن کیفیت اجرا تحت این شرایط وجود دارد. مثلاً در زمان های بتن ریزی در صورتی که دمای هوا بسیار گرم باشد بتن به سرعت رطوبت خود را از دست داده و مقاومت بتن کاهش خواهد یافت. همچنین در صورتی که عملیات بتن ریزی در مجاورت هوای سرد و صفر درجه یا کمتر از آن انجام شود و مراقبت ویژه‌ای از بتن نشده باشد، امکان یخ زدگی بتن و افت محسوس مقاومت وجود خواهد داشت. که یکی از موازد مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی است .

درنهایت برای تصمیم گیری درست و راهنمایی و جستجور برای دریافت اطلاعات در زمینه ساخت سوله و اسکلت فلزی در اصفهان و سایر شهرهای ایران با  مقایسه اسکلت فلزی با اسکلت بتنی  میتوانیم خیلی دقیق تر تصمیم گیری کنیم .

شما میتوانید برای مشاوره تخصصی رایگان از مشاوره های مجموعه فاب سازه بهره مند شوید .

5/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *