انواع سالن تولید


انواع سالن تولید – سالن تولید صنعتی – سالن تولید بهداشتی و …

برای مشاوره تخصصی رایگان برای احداث ، خرید ، فروش انواع اسکلت فلزی در اصفهان ، اسکلت فلزی نو ، دست دوم ، بتنی ، پیچ و مهره و ….با مجموعه فراسازان آبان بنیان (فاب سازه)  در ارتباط باشید

 

انواع سالن تولید

معرفی مختصر ۴ نوع سالن تولید و مقایسه آنها از نظر شکل ظاهری، کاربرد و قیمت تمام شده طراحی سوله جهت راه‌اندازی سالن تولید و خط تولید کارخانجات صنعتی با سازه‌های مختلفی اجرا می‌شود. این سازه‌ها متناسب با شرایط مختلف آب و هوایی و محیطی، کاربری‌های متفاوتی نیز دارند.

بنابراین انتخاب نوع و جنس سوله در اصفهان و سایر مکان های دیگر ، ابعاد دهانه، طول، ارتفاع، سبک و سنگین بودن و غیره در قیمت تمام شده طراحی و ساخت سالن‌های تولید تاثیر گذار خواهند بود. آنچه که در این نوشتار به بررسی آن می‌پردازیم، معرفی مختصر ۴ نوع سالن تولید از نظر شکل ظاهری، کاربرد و قیمت تمام شده آنها است.

انواع سالن تولید از نظر نوع سازه

سالن‌های تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک واحد صنعتی هستند که فضای آن با استفاده از طراحی سوله‌هایی با سازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. به طور کلی این سازه‌ها شامل سوله‌های فلزی، سوله‌های بتنی، سازه فضاکار و سازه‌های UBM هستند.

نکته حائز اهمیت این است که برای ساخت و نصب سوله با کاربری سالن‌های تولید نباید به هر پیمانکاری اعتماد کرد چرا که هر یک از این سازه برای شرایط و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو در ادامه به معرفی هر یک از این سازه‌ها می‌پردازیم تا با مقایسه مشخصات کلی آنها بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوله‌‌های فلزی

امروزه سوله‌های فلزی به دلیل طراحی متفاوت نسبت به دیگر سازه‌ها، به صورت گسترده در راه‌اندازی یک کارخانه یا کارگاه تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع چنین سوله‌هایی دارای سقف شیب‌دار هستند و براساس محاسبات فنی خاص به اشکال متفاوت اجرا می‌شوند. همچنین برای اینکه فضای بیشتری در اختیار سالن تولید و خط تولید قرار بگیرد، تمرکز سوله‌های فلزی بر ایجاد محیطی بدون ستون میانی است.

همچنین برای ساخت اسکلت فلزی در اصفهان بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

کاربرد سوله‌های فلزی

سوله‌های فلزی با دهانه‌‌های بزرگ اغلب از جنس ورق فولادی، پروفیل، نبشی، ناودانی و میلگرد ساخته می‌شوند و کاربردهای زیادی دارند. از بارزترین کاربردهای این نوع سازه‌ها می‌توان به ایجاد سالن‌های تولید جهت پرورش قارچ، مرغداری، کشت گلخانه‌ای، گاوداری و سایر مجموعه‌های تولیدی اشاره کرد.

مزایای طراحی و اجرای سوله‌های فلزی برای سالن تولید

سوله‌های فلزی با وجودی که در مقایسه با سایر سوله‌ها گران‌تر هستند اما مزایای بسیاری دارند که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

– سوله‌های فلزی قابل اجرا در فضای باز بوده و مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارند.

–  سوله‌های فلزی در مقایسه با سایر سوله‌ها به شدت سبک هستند و ماندگاری بالایی دارند.

–  هزینه تعمیر و نگهداری سوله‌های فلزی در مقایسه با سایر سازه سوله‌ها پایین‌تر است.

– میزان ایمنی و امنیت سازه‌های فلزی در برابر خطرات آتش‌سوزی بسیار بالا بوده و به نوعی فلز ضدحریق هستند.

قیمت تمام شده طراحی و اجرای سوله‌های فلزی

قیمت ورق‌های فلزی متاثر از بازار ارز است و هزینه اجرای سوله‌های فلزی متناسب با نوسانات ارزی برآورد می‌شود. بنابراین ساخت سوله‌های فلزی نسبت به دیگر سازه‌ها در شرایط خاص می‌تواند گران تمام شود، پس از نظر اقتصادی برای واحدهای صنعتی کوچک چندان به صرفه نیست.

ساخت سالن تولید با سوله های بتنی

سوله‌های بتنی شیب‌دار به دلیل پیش ساخته بودن سرعت اجرای پروژه را سرعت می‌بخشند و همچنین برای نصب و راه‌اندازی آنها نیاز به ایجاد کارگاه نخواهید داشت. بتن به دلیل دوام زیاد و میزان مقاومت بالایی که دارد نسبت به دیگر سازه‌ها یکی از گزینه‌های مناسب برای ساخت و راه‌اندازی سالن تولید واحدهای صنعتی است.

اما ساخت سوله‌های بتنی به دلیل زمان‌بر بودن نسبت به سوله‌های فلزی برای پروژه‌هایی که فرصت کمتری برای اجرا در اختیار دارند، مقرون به صرفه نخواهد بود. همچنین از آنجایی که وزن سوله‌های بتنی نسبت به سوله‌های فلزی بیشتر است، اجرای این نوع سازه در مناطقی که نیاز به ساخت سوله‌های سنگین است، در اولویت قرار می‌گیرد.

کاربرد سوله‌های بتنی

سوله‌های بتنی به صورت پیش ساخته و به صورت درجا و با اشکال و ابعاد دهانه‌های مختلف قابلیت ساخت دارند. از این سازه می‌توان جهت راه‌اندازی سوله‌های انبار، سالن ورزشی، مرغداری، آشیانه هواپیما و تعمیرگاه و غیره استفاده کرد.

مزایای طراحی و اجرای سوله بتنی

– متریال اصلی سوله‌های بتنی، بتن است که در برابر رطوبت و فشار مقاومت بسیار بالایی دارد.

– سوله‌های بتنی قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی و اقلیم‌های متفاوت در ابعاد و اندازه‌های مختلف را دارند.

– این سازه‌ها در مقایسه با سوله‌های فلزی در مقابل زلزله از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار هستند. به همین دلیل ساخت آنها در مناطق زلزله‌خیز و مرطوب کاربرد دارد.

-سوله‌های بتنی در مقابل اثرات مخرب مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند.

پیشنهاد می شود برای مطالعه انواع فونداسیون بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

قیمت تمام شده ساخت و اجرای سوله‌های بتنی

قیمت تمام شده اجرای سوله‌های بتنی نسبت به سایر سازه‌ها از جمله سوله‌های فلزی بسیار بالاتر است. از طرفی دیگر سرعت طراحی و برپایی آنها به دلیل انعطاف‌پذیری پایین، کمتر خواهد بود، اما چون مقاومت آنها در برابر رطوبت و فشار بسیار بالا است، ساخت سالن تولید با این سازه گزینه مطلوبی به شمار می‎‌آید.

ساخت سالن تولید با سازه فضاکار

سازه فضاکار به دلیل داشتن ساختار سه بعدی به سازه فضایی نیز شناخته می‌شود. اما از نظر شکل ظاهری شباهتی به خرپا دارد و با میله‌های کوچک و قطعات زیادی طراحی و ساخته می‌شود. برای برآورد میزان مقاومت و استحکام این نوع سازه‌ها از محاسبات فنی دقیق از جمله بارهای وارده کششی و فشاری استفاده می‌کنند. این سازه‌ها بسیار سبک بوده و از لایه‌های موازی و تکرار شونده ساخته می‌شوند.

از رایج‌ترین انواع سازه‌های فضاکار می‌توان به شبکه‌های تخت، قوسی و نیم قوس، چلیکی، گنبدی، دیسکی، هرمی، سینوسی، تخت شیب‌دار، تاشو، بازشو، ماهواره‌ای و غیره اشاره کرد.

کاربرد سازه فضاکار

سازه فضاکار به عنوان پوششی زیبا در اماکن مختلفی از جمله سالن تولید، نمایشگاه‌‌ها، پاساژهای تجاری بزرگ، شهربازی‌های سرپوشیده و مناطق تفریحی، و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای اجرای سازه‌ فضا‌‌کار

–  امکان ساخت در اندازه و اشکال استاندارد

–  داشتن ساختاری سبک

–  امکان ساخت به صورت آسان و انبوه

–  قابلیت انتقال راحت برای اجرای اغلب پروژه‌ها در مکان‌های مختلف

–  داشتن استحکام بالا به دلیل سه‌ بعدی بودن

قیمت تمام شده سازه فضاکار

قیمت تمام شده سازه‌های فضاکار به دلیل سبک بودن فریم‌ها و اتصالات نسبت به سازه‌های آهنی بسیار پایین است. حتی برای کاهش وزن پروژه می‌توان در متریال سازه از فولاد یا آلومینیوم استفاده کرد. این اقدام در مقایسه با سازه‌های آهنی دارای صرفه اقتصادی به خصوص در سالن‌های تولید با سقف‌هایی با دهانه طولانی است.

ساخت سالن تولید با سازه‌های UBM

یکی از انواع سازه‌های مستحکم و غیراسکلتی که در اجرا و راه‌اندازی سوله واحدهای صنعتی کاربرد دارد، سازه‌های UBM است. این نوع سازه‌ها که به سازه آمریکایی یا سازه قوسی نیز شناخته می‌شوند، ساختار قوسی شکل و پیچیده‌ای دارند و برای ساخت آنها از متدهای روز دنیا استفاده می‌کنند تا میزان مقاومت آن را افزایش دهند.

سوله‌های سالن تولید با سازه UBM از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت‌های متفاوت ساخته می‌شوند و پانل‌های قوسی آنها با دستگاه به یکدیگر دوخته می‌شوند تا یک سازه مقاوم را ایجاد کنند.

کاربرد سازه UBM

سازه‌های UBM کاربردهای مختلفی داشته و قابلیت طراحی و اجرا در هر منطقه جغرافیایی را دارند. از موارد استفاده آن می‌توان به ساخت سالن‌های تولید، سالن ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مناطق مسکونی و مراکز تجاری اشاره کرد.

قیمت تمام شده اجرای سازه  UBM

طراحی سوله واحدهای صنعتی مبتنی بر تکنولوژی UBM از نظر قیمت تمام شده نسبت به سوله‌های سنتی و بتنی پیش‌ساز بسیار مقرون به صرفه است. همچنین از نظر شکل ظاهری نیز بسیار سبک و زیبا است.

سیستم سازه‌های UBM برای احداث سوله‌های بدون اسکلت و ستون با هزینه ارزان بسیار مناسب هستند. اما از آنجایی که تمام دستگاه‌های ساخت سوله UBM باید در محل پروژه مستقر شود، اجرای این سازه برای سوله‌هایی با مساحت زیر 1000 مترمربع توجیه اقتصادی ندارد.

مزایای سازه‌های UBM

– ساخت سوله با این سازه سرعت پیشرفت پروژه را افزایش می‌دهد.

– سازه UBM به لحاظ فیزیکی و مکانیکی بسیار مقاوم در برابر حوادث غیر‌مترقبه همچون زلزله و آتش‌سوزی است.

–   انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

– این سازه‌ها از ورق‌های گالوانیزه سازگار با محیط زیست ساخته می‌شوند.

– مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و اصطکاک دارند.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره انواع سازه‌هایی که برای طراحی و ساخت سالن تولید می‌توان استفاده کرد، صحبت کردیم و با بیان ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آنها این امکان را فراهم کردیم که تناسب با موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی یکی از این سازه‌های فلزی، بتنی، فضاکار و UBM را انتخاب کنید.

همانطور که گفته شد هزینه تمام شده ساخت سالن‌های تولید بستگی به متریال، نوع سازه و ابعاد آنها دارد و هر چه میزان استحکام و مقاومت آن بیشتر باشد به همان نیز هزینه اجرای آنها بیشتر بیشتر می‌شود. پس متناسب با نیاز و بودجه خود یک سازه را برای اجرای پروژه انتخاب کنید.

امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *